Overzicht

3 tips voor het draaiboek van je bruiloft

3 tips voor het draaiboek van je bruiloft.

Het draaiboek voor je bruiloft is als de Bijbel in de kerk. Lees hieronder hoe je een perfect draaiboek maakt!

Lukt het jou om naast je drukke leven tijd aan je bruiloft te besteden? Of lig je er nu al wakker van? Wat zijn er toch veel keuzes te maken als het gaat om het organiseren van je bruiloft. Is dit wel zo fijn? Bij te veel opties raakt het brein overweldigd. Een draaiboek geeft rust in je hoofd.

Of je nu voor een grote of kleine bruiloft kiest,  het hebben van een goed draaiboek is essentieel voor een goed verloop van de dag. Met een compleet draaiboek bewaar je het overzicht. Zo beleef je de bruiloft een stuk relaxter!

In het draaiboek staat het programma tot in detail beschreven. Wat gebeurt er op welk tijdstip? Wie is verantwoordelijk voor welke activiteit? Dat is niet alleen handig voor jullie, maar ook voor de leveranciers. Zo weet iedereen wat er wanneer van hem of haar verwacht wordt.

In het draaiboek staan nog veel meer details: hoe en waar kunnen de leveranciers laden en lossen? Is het betaald parkeren? Zijn er wegwerkzaamheden of evenementen in de buurt? Hoe en door wie worden jullie gasten ontvangen? Met wie willen jullie op de foto? Wat zijn de dieetwensen? Zorgt de locatie voor achtergrondmuziek? En zo kan je nog wel even doorgaan.  

Best veel, vind je niet?

Voordat de bruiloft plaatsvindt is het belangrijk dat alles nog een keer in detail besproken wordt. Dit doe je op de locatie waar de grote dag plaatsvindt, samen met onder andere de partymanager.

Deze laatste bespreking vindt pas plaats als alles geregeld is. Alle leveranciers moeten helemaal rond zijn en alle afspraken moeten gemaakt zijn. Zorg ervoor dat deze bespreking niet te laat plaatsvindt, omdat je dan in de knel komt met het maken van het draaiboek voor je bruiloft en de communicatie naar alle leveranciers.

In deze bespreking bespreek je alle details. Je loopt de hele dag door aan de hand van de offerte van de locatie of cateraar. Het is erg handig om een eigen checklist te maken. Van het aankleedmoment tot het einde van het feest. Voor een goed verloop van de dag is het cruciaal dat je de juiste vragen stelt en niets vergeet. Pas na deze bespreking maak je het draaiboek.

Op de bruiloft mag het draaiboek geen moment van de zijde van de ceremoniemeester wijken!

Het is belangrijk dat de ceremoniemeester een moment heeft met de partymanager om de puntjes op de i te zetten. Kloppen de aantallen en tijden in hun werksheet? Vaak missen er nog details! Wat is er al gedaan? Wat moet er nog gebeuren?

Maar… hoe maak je dan het perfecte draaiboek voor je bruiloft?

Tip 1: Plan van achteren naar voren. Hoe laat willen jullie het feest eindigen? Hoelang willen jullie feesten en wat gebeurt er allemaal tijdens het feest? Uit hoeveel gangen bestaat het diner? Willen jullie een fotoshoot voor het diner? Hoelang duurt de borrel? Op die manier weet je ook hoe laat je de ceremonie moet gaan starten.

Tip 2: Moet er tussendoor gereisd worden? Dan neem je reistijd op in het draaiboek. Doe reistijd met een grote groep keer 2. Doe je normaal gesproken 15 minuten over een ritje? Plan dan 30 minuten in.

Tip 3: Gebruik het draaiboek als richtlijn. Raak niet gestrest als dingen niet helemaal lopen zoals gepland. Je kunt nu eenmaal niet alles van tevoren plannen. Zorg dus voor wat speling zodat je de planning snel kunt herpakken als er onverwachte dingen gebeuren!

Heel veel succes met het maken van het draaiboek voor je bruiloft.

 

Laat je het maken van een professioneel draaiboek liever over aan een professional? Neem dan contact op met Naoomevents. Naomi helpt je bij een perfect draaiboek en het creëren van je droombruiloft.

 

Bekend van o.a.

De beste van Nederland Girls of Honour Ziwa BWPN RTL4 SBS6 De Rabo Start Award